Friday, May 22, 2009

INDUKSI NUQABA' 09


Pada 15-17 MEI 2009M bersamaan 20-22 JAMADILAWAL 1430H, pihak Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran (PERKEMAT DQ) di bawah Lajnah Dakwah dan Tarbiyah telah mengadakan INDUKSI NUQABA’ DIPLOMA 08/11. Seramai 60 orang peserta yang terlibat dalam program ini, 30 peserta banin dan 30 peserta banat. Peserta terdiri dikalangan naqib/ah persijilan 09/10 dan bakal naqib/ah diploma 09/12.

Program yang berlangsung selama 3 hari dua malam ini diadakan di dewan Auditorium Sheikh Mohd Noor. Tujuan program induksi nuqaba’ ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan awal kepada para nuquba’ mengenai cara pengendalian usrah yang bakal mereka kendalikan. Antara objektif program ini dijalankan adalah sebagai salah satu wasilah dalam memastikan keberlangsungan@survival tarbiyah di Darul Quran, seterusnya memastikan biah solehah terus kekal dan terpelihara di bumi barakah Darul Quran.



Antara aktiviti menarik yang dijalankan adalah public speaking, ini bertujuan untuk menanam sifat keyakinan yang tinggi(self-confident) dalam diri para nuqaba’, apa yang lebih menarik dan mencabar peserta perlu berada dalam keaadan yang sentiasa bersedia kerana para peserta akan dipanggil secara on the spot dan tajuk yang diberikan adalah dalam pelbagai situasi.
Semoga dengan berlangsungnya program ini, terlahirlah para nuqaba’ yang kental hatinya dan kuat imannya demi memastikan kelangsungan usrah di bumi barakah darul quran.
BARAKALLAHUFEEKUM…

0 comments: