Friday, May 22, 2009

KERANA ISLAM TERCINTA, AL QURAN TERSEMAT DIDADA..

Pada 8-10 MEI 2009M bersamaan 13-15 JAMADILAWAL 1430H, pihak Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran 08/09(PERKEMAT DQ) telah mengadakan program MAFATIHUL MAHABBAH DIPLOMA 09/12. Program yang di adakan di kem Lembah Genting ini disertai oleh pelajar-pelajar kemasukan baru diploma 09/12 seramai 204 orang, 121 peserta banin dan 83 peserta banat.
Tujuan program ini diadakan adalah untuk meyemai ukhwah di kalangan pelajar yang datang dari seluruh pelusuk negeri dan latar belakang yang berbeza. Selain itu juga ia bertujuan untuk memperkenalkan kepimpinan pelajar iaitu Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran(PERKEMAT DQ).
Program yang bermotifkan ukhwah ini amat menekankan ketepatan masa dan displin diri yang tinggi. Walaupun kebanyakan peserta berasa tertekan dengan tindakan urusetia pada awalnya, mereka dapat memahami makna ‘Mafatihul Mahabbah’ yang sebenar pada malam muhasabah bersama alumni DQ.
Secara keseluruhannya, para peserta telah menjalani program tarbiyah di peringkat awal ini dengan jayanya. Semoga segala pengisian yang dijalankan dapat dijadikan pedoman oleh para peserta yang bakal mengharungi kehidupan sebagai HAMLATUL QURAN, bukan sekadar untuk 3 tahun di Darul Quran, bahkan untuk bekalan di sepanjang kehidupan..INSYAALLAH

0 comments: