Thursday, July 2, 2009

INTERFAME DIPLOMA 09: GERBANG MENUJU UKHUWWAH










Alhamdulillah, Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran ( PERKEMAT DQ) telah mengadakan satu program Inter Family Games 2009 ( INTERFAME 2009 ) yang telah berlangsung pada 12 Jun sehingga 14 Jun 2009 iaitu 3 hari 2 malam bagi pelajar semester 1 Diploma. Program ini bergerak dalam bentuk kumpulan-kumpulan usrah, manakala fasilitator terdiri daripada para Nuqaba banin dan banat. Program ini berlangsung di sekitar Darul Quran dan Kem Bina Semangat, Kuala Kubu Bharu.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud :

“ Maka tetaplah (istiqamah) kamu semua sepertimana yang disuruh kepada kalian (di atas jalan yang betul) ”
Hud : 112.
“Sebaik-baik kamu adalah golongan yang belajar Al-Quran dan Mengajarkannya” Al-Hadith.

Justeru, bagi menyahut saranan ini, Program Inter Family Games Diploma 2009/2012 yang dirancang telah berjaya dilaksanakan oleh PERKEMAT DQ sebagai salah satu usaha untuk memberi kesedaran kepada pelajar Semester 1 Diploma 2009/2012 tentang tanggungjawab dan amanah mereka untuk menghargai peluang mempelajari Kalamullah di Darul Quran serta kewajipan mereka untuk menamatkan program pengajian ini dengan jayanya. Oleh itu, salah satu langkah yang dirasakan mampu menjurus ke arah tersebut ialah dengan mengukuhkan institusi usrah di kalangan pelajar .

Program Inter Family Games Diploma 2009/2012 anjuran PERKEMAT DQ ini juga merupakan salah satu usaha untuk menjana golongan huffaz khususnya agar lebih berketrampilan lagi berdaya saing dan mempunyai pegangan jati diri yang mapan serta mampu berfikir secara matang dan rasional. Dengan rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t, program ini dapat berjalan dengan sempurna seiring dengan tujuan mendapat keredhaan Allah s.w.t. InsyaAllah.



“ Kecergasan Jasmani, Ukhuwwah Terpatri ”

0 comments: