Tuesday, December 16, 2014

Budak Tarbiyah


pencari tarbiyah .

itu aku .

cuba untuk meneroka pelbagai sudut dunia .


untuk mencari yang dinamakan Tarbiyah .


aku tenggelam dalam sebuah bandar metropolitan .


jujur , aku tak pernah hidup susah .

setiap apa yang aku nak ,

macam magik ,

akan ada depan mata .

sampai satu saat ,

aku betul - betul perlukan sesuatu ,

tapi dihalang ,

kerana mereka tak punya duit yang cukup .

masa tu ,

pertama kali ,

aku marah sebab tak dapat apa yang aku nak .

tapi ,

aku tau , itulah tarbiyah dari Dia .

merasa SUSAH untuk dapat KESENANGAN akan datang .

berjaulah .

berbekalkan earphone yang tak sudah - sudah memutarkan lagu yang sama ,

lagu farid sanullah - Dont Forget ALLAH ,

sambil melihat lautan manusia ,

ternyata ,

aku dan mereka tiada beza ,

mengejar dunia ,

berasak - asakan , bergerak laju

takut lambat sampai ke destinasi ,

tapi ,

aku dan mereka tak sedar ,

kematian seolah mengejar aku dan mereka saat aku dan mereka mengejar keuntungan dunia ,

makin laju derap langkah aku dan mereka ,

makin laju bagai halilintar ,

kematian mengejar .


" ... Kamu menghendaki harta benda duniawi sedangkan ALLAH menghendaki ( pahala ) akhirat (untukmu .. " ( Al- Anfal ayat 67 )

 berhenti di satu sudut ,


andai apa yang ALLAH mahukan ta dapat aku turuti ,


lalu ,


untuk apa aku dijadikan atas muka bumi ni .

#Sumber : BloggersFaqir





0 comments: