Tuesday, June 7, 2011

SYABAB I sejarah bermula, kenangan tercipta


Sinergy of Ulul Albab (SYABAB) buat Diploma 11/14 cukup mentarbiah mereka yang menjayakannya, lagi-lagi yang melaluinya. Sungguh benarlah TARBIAH bukan segala-galanya tetapi segala-galanya bermula dengan TARBIAH. 19-21 Mei akan menjadi tarikh keramat buat mereka.

Bermula pada hari khamis pagi dengan ceramah oleh ustaz Fauzan daripada MANTOP Training sudah pasti membuka hati adik-adik untuk melihat tarbiah di Darul Quran, lebih-lebih lagi menerima tarbiah di sini. Kami bergerak ke Rock Resort sebelum zohor, usai sampai di sana matahari menjadi ujian pertama. Panas terik tengah hari itu sedikit sebanyak mengocak-ngocak semangat mereka di sana. Perjalanan program diteruskan sehingga asar.

Usai solat asar, angin sudah mula menampilkan dirinya, matahari sudah mula berarak pergi. Selesai sahaja riadah pada petang itu, kami kebasahan kerana hujat mula turun dengan lebatnya. Hujan seakan mahu menyanyi pada malam itu hingga ke pagi tetapi alhamdulillah hujan itu berhenti kira-kira selepas isyak tapi hujan pada petang itu betul-betul mentarbiah kami di sana. Air naik sekelip mata, memasuki khemah-khemah dan kanvas, hatta makan beralaskan lantai air hujan tapi kerana mengenang perut yang sudah mula berkeroncong, mereka makan seperti biasa seakan tiada apa yang berlaku, tapi hakikatnya ramai yang kesejukan dan kebasahan!!

ya, inilah TARBIAH. Kami dan mereka diTARBIAH dengan alam, inilah pengalaman yang pastinya mengharukan apabila dikenang saat berjauhan kelak. Program diteruskan sehingga ke akhirnya, Alhamdulillah adik-adik ini menunjukkan respon yang baik terhadap program ini, dan harapnya tema program ini ORIENTASI TARBIAH, MANIFESTASI UKHUWWAH, IMPLEMENTASI WEHDAH benar-benar mampu diterjemah dan diasimilasi dalam rutin diri.

Sungguh, ukhuwah itu kini sudah mengalunkan rentaknya. Mudah-mudahan, akan bergema dengan tarbiah dan memantulkan wehdah, inshaAllah. KEJUTAN dari unit teknikal SYABAB juga memecah suasana apabila membuat kelainan dengan menayangkan video trailer program SYABAB untuk ditayangkan dalam Malam Pelancaran Usrah akan datang.



0 comments: