Saturday, October 17, 2009

PERTANDINGAN DEBAT, MULTIMEDIA INTERAKTIF MENAMBAHKAN KEHANGATAN SUASANA IHTIFAL





Pertandingan bermula seawal 8.30 pagi dengan acara debat Bahasa Arab separuh akhir kategori banin. Menemukan dua kumpulan dari Darul Quran JAKIM dan MTQN Pahang. Kemudian di teruskan dengan kategori sebelah banat yang masing-masing mewakili.




Kemudian, di Dewan Muktamar berlangsungnya pertandingan Multimedia Interaktif. Sebanyak sembilan kumpulan (banin + banat) berentap untuk merebut tempat pertama. Secara keseluruhannya, semua peserta menggunakan perisian Microsoft Power Point sebagai main software. Walaupun begitu, persembahan mereka sangat menarik seolah-olah menggunakan flash software. Syabas dan tahniah di ucapkan kepada semua peserta yang terlibat. Di samping itu, mereka menggunakan Adobe Photoshop untuk meng’edit’ gambar gambar supaya memberi effect yang lebih menarik.



Pidato Bahasa Melayu bagi banat bermula pada sebelah petang bertempat di Auditorium Syeikh Mohd Noor. Pada sebelah malamnya pula, ihtifal ini diserikan lagi dengan pertandingan nasyid. Antara syarat pertandingan nasyid ini adalah setiap kumpulan yang bertanding hendaklang mendendangkan dua buah lagu iaitu satu lagu ciptaan sendiri dan satu lagi mana-mana lagu yang pernah di terbitkan. Pertandingan ini disertai oleh lapan MTQN kategori banin , termasuk satu kumpulam dari tuan rumah. Kemudian Sembilan kumpulan sebelah banat. Semoga penonton yang menyaksikan nasyid tersebut dapat menghayati lirik-lirik lagu yang di sampaikan sama ada yang tersurat mahupun yang tersirat. Ameeen

0 comments: