Tuesday, November 10, 2009

Isu genderisme. Salah siapa?

“Itu pendapat enti. Pendapat ana lain,”

“Cuba dengar dulu pendapat kami...,”

“Relevan ke idea tu?...”

Akhirnya... timbullah perbalahan yang kerapkalinya tiada kesudahan. Menulis mengenai isu ini adalah untuk renungan bersama dalam menjernihkan kekeruhan situasi yang sering berlaku di dalam sesuatu perbincangan yang dikendalikan oleh dua jantina.

Bagaimana isu ini timbul tanpa disedari?

1. rasa taksub dengan pendapat masing-masing.

2.tidak membiasakan diri dengan salamatussodri (berlapang dada)

3.Tidak kenal identiti diri

4.Kurang pengetahuan tentang sikap jantina yang berlawanan

Dan banyak lagi kemungkinan yang menyebabkan perkara ini berlaku. Hakikatnya ramai yang tidak sedar tentang isu genderisme yang sering timbul apabila ada perbincangan di antara lelaki dan perempuan ini. Akibatnya perbincangan yang dibuat sering tidak punya kata putus dan hasil yang terbaik gagal diperolehi. Maka kan terdengarlah pelbagai luahan rasa seusai sahaja keluar dari bilik perbincangan.

“ macam bagus sangat banin tu. Ego tinggi melangit”

“tensen je aku ngan banat tu. Tak sedar diri tu perempuan,”

Bila diimbas-imbaskan kembali setiap perbalahan yang pernah dilalui terasa seperti ingin mentertawakan diri. Lucu. Tapi itulah yang sering berulang-ulang setiap kali ada perbincangan.

Teringat sewaktu membentangkan tajuk “men are from mars and women are from venus” yang dipetik dari judul sebuah buku untuk “assignment” bahasa inggeris. Tajuk yang nampak menarik tetapi agak berat isinya. Bagaimana mahu memahami jantina yang berlawanan. Rasa malas mengambil tahu tentang manusia yang berlainan jantina. Tetapi itu mesti sebenarnya. Apatah lagi apabila bekerja sekali di bawah satu unit. Tidak faham itu yang menjadi salah satu punca besar berlakunya perbalahan, perencatan otak dan perbincangan yang tidak meluas. Maka tidak terhasillah impak yang sepatutnya terhasil apabila dua jantina berkolaborasi idea. Fitrahnya, di sebalik kejayaan seorang lelaki, pasti ada wanita yang menjadi pendorongnya.

Jadi mengapa perlu berbalah dan saling tidak memahami?

Terlalu banyak hikmah tuhan di sebalik kejadian penciptaan lelaki dan wanita. Sama-samalah kita menambah thaqafah, merenangi lautan ilmu dan meneroka rimba hikmah untuk mengenal siapa diri kita sebagai seorang lelaki atau wanita. Salam tazkiyatunnafs.





Ana imtayaz-121109



0 comments: