Saturday, August 22, 2009

MARHABAN YA RAMADHAN

Ahlan...Ahlan ya Ramadhan...

"permulaannya dilimpahi rahmat, pertengahannya dikurniakan limpahan maghfirah, diakhirnya dijauhkan dari siksaan neraka..."

Bulan yang mana gerbang syurga dibukakan seluasnya, ditutup pintu neraka serapat-rapatnya, dirantai segala syaitan dan iblis yang durjana, dihentikan azab dipusara serta dihamparkan permaidani keampunan kepada hambanya soleh...


"Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan keimanan dan mengharap pahala(keredhoan) Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang terdahulu" (HR.AL-Bukhari)

Sama-samalah kita berdoa agar Allah swt memberikan kesempatan kepada kita untuk menghabiskan Ramadhan dalan keadaan sihat untuk kita menggandakan ibadah kita semaksima mungkin baik dari segi puasa, solat, tilawah, zikir dan sebagainya...

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rajab selalu berdoa, "Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan.” ertinya, ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rajab dan Sya’ban; dan sampaikan kami ke bulan Ramadan. (HR. Ahmad dan Tabrani).


BARAKALLAHUFEEKUM..

0 comments: