Friday, May 8, 2009

MALAM PENGENALAN PERKEMAT DQ SESI 08/09 BERLANGSUNG PENUH GILANG-GEMILANG

“ Tak kenal, maka tak cinta..”. Kata-kata yang lazim kita dengar bilamana kita bertemu atau berjumpa dengan sesuatu yang baru dan ingin mengenalinya.
Maka, pada malam 07 Mei 2009, Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran ( PERKEMAT DQ ) telah mengadakan malam pengenalan persatuan tersebut. Majlis yang bermula pada pukul 09.30 malam itu telah berlangsung dengan penuh gilang-gemilang di Auditorium Syeikh Mohd Noor, Darul Quran JAKIM.
Majlis yang dipengerusikan oleh Saudara Mohd Aizuruddin b. Sabri itu telah dimulakan dengan bacaan al-Fatihah sebagai untuk memberkati majlis. Kemudian, diikuti dengan sesi Ta’aruf sebagai agenda utama. Bermula dengan Timbalan Exco Lajnah Hal Ehwal Siswi ( HEWI ), Saudari Farhanah Bt Mohamed Rafie dan berakhir dengan Saudara Ahmad Qutaibah b. Mohamed selaku Yng Di Pertua persatuan.
Kemudian, majlis diteruskan dengan ucapan dan Salam Taaruf dari Penasihat PERKEMAT DQ 08/09, Ustaz Mohd Sya’bani b. Haji Awang. Banyak mutiara nasihat yang beliau lontrkan. Antaranya, beliau mengingatkan para siswa dan siswi diploma 09/12 agar mereka ini perlu rasa bertuah dengan menjadi ahli persatuan kebajikan ini. Kata beliau lagi, persatuan ini bukanlah sesuatu yang menyusahkan para siswa dan siswi tetapi, ia sentiasa berusaha untuk membantu pelajar di Darul Quran.
Pesan beliau lagi, kita menuntut ilmu mestilah ikhlas. Jangan mencari ilmu dengan tujuan untuk dapatkan pangkat dan kemegahan. Selain itun janganlah ktamencari ilmu untuk mnindas golongan yang bodoh. Kata-kata ini beliau telah petik dari Hujjatul Islam, Al-Imam al-Ghazali Rahimahllahu taala.
Kemudian, majlis di teruskan dengan tayangan video korporat PERKEMAT DQ 08/09 yang disediakan oleh Lajnah Penerbitan dan Informasi ( LATERINFO ). Maka, malam pengenalan PERKEMAT DQ melabuhkan tirai dengan berakhirnya tayangan video itu.
Malam pengenalanPERKEMAT DQ dalam ingatan...

0 comments: