Wednesday, October 7, 2009

Kesan Tarbiyah Ramadhan


Allah swt berfirman:

"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benarnya, dan janganlah kamu mati melainkan berada dalam Islam. (Ali Imran: 102)

"Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, maka Allah memperbaiki bagi amalan-amalanmu, dan mengampuni bagimu dosa-dosamu.." (Al-Ahzab: 70 - 71)

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dan yang salah, dan menghapuskan segala kesalahan kamu serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar." (Al-Anfal: 29)


Amalan puasa itu antara salah satu daripada amalan yang mampu meletakkan kerohanian seseorang ke darjat ketaqwaan jika diamalkan dengan penuh keikhlasan dan kewaspadaan.

Sebagai contoh, jika sebelum Ramadhan seseorang itu lazim dengan sikapnya yang sering mengumpat, mencemuh orang lain, membuat fitnah ataupun mengadu domba, maka tatkala berakhirnya Ramadhan itu semua sifat mazmumah tadi luput dari jiwa yang zulumat itu. Dan Nabi SAW pernah bersabda yang mafhumnya barang siapa yang melalui Bulan Ramadhan kemudian apabila berakhirnya ramadhan dirinya tetap seperti sebelumnya maka celakalah ke atasnya. Mereka yang terkesan dengan ruh Ramadhan ini akan lebih berhati-hati dalam setiap tingkah laku mereka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan keazaman diri demi mencapai hadaf ramadhan yang dikhabarkan oleh Allah dan Nabi S.A.W kepada kita.

Jika semua ini tercapai, maka lahirlah sikap suka menegakkan kebenaran, menyatakan yang benar di depan pihak berkuasa, kerap muhasabah tentang bekalan akhirat dan lain-lain ciri ketaqwaan yang lain.

0 comments: